Oszczędzamy czas, redukujemy koszty, zwiększamy Państwa zyski ...

Dziś jest:
19.04.2024
piątek
Wybierz serwis
Nowe produkty i usługi
Strona główna
Informacje biznesowe
Twoja kariera
Giełda pracy
Giełda ogłoszeń
Zapowiedzi
Targi i wystawy
Hotele w Polsce
Konkursy i pokazy
Restauracje w Polsce
Mistrz poleca - Przepisy
Serwis hotelarski
Filmy Gastronomiczne
HACCP
5555 porad
Alkohole
Forum ekspertów
Forum dyskusyjne
Akademia Gastrony
Katalog produktów
Katalog firm
Prezentujemy obiekty
Stowarzyszenia i organizacje
Wydawnictwa branżowe
Katalog firm
Dodaj firmęnew!
Ostatnio dodane firmy
Urządzenia i sprzęt
Smoker
Kaleta Chłodnictwo Prz...
Testo
Winterhalter Polska
Rational
Robot - Coupe
LabelFresh
iPOS
LSI Software
Chef Mate
Artykuły spożywcze
Pizzola
Robvita
Cukiernia M&K
Debic
BOBOQ POLAND
Heinz Polska
Elmak
Baziółka
Frogut
Belfood
Podział branżowy firm
Urządzenia i sprzęt
Profesjonalne zmywarki
Zmywarki do restauracji
Zmywarki do gastronomii
Sprzęt barmański
Wyposażenie gastronomii
Wyposażenie hoteli
Wyposażenie restauracji
Sprzęt gastronomiczny
Urządzenia gastronomiczne
Meble hotelowe
Piece konwekcyjno – parowe
Chemia do restauracji
Odzież i tekstylia
Chemia do gastronomii
Meble nierdzewne
Meble gastronomiczne
Artykuły spożywcze
Sosy i marynaty do gastronomii
Warzywa mrożone do gastronomii
Makarony dla gastronomii
Kawa dla gastronomii
Artykuły cukiernicze
Artykuły piekarnicze
Przyprawy gastronomiczne
Owoce morza
 Pomoc,  Poczta
Forum ekspertów
Nieuczciwość pracowników gastronomii - przyczyny

Zobaczcie państwo:
Ciemna strona gastronomii - kradzieże pracownicze w praktyce

Wyobraź sobie, że twój pracownik przez nieuwagę popełnia błąd. Na przykład z powodu pośpiechu zapomina zarejestrować transakcję w kasie. Kiedy zdaje sobie sprawę, że nikt tego nie zauważył, zaczyna myśleć o tym, aby następnym razem, już z premedytacją, powtórzyć to działanie. I wtedy w szybkim tempie dochodzi do eskalacji nieuczciwości.

Nieuczciwość na dużą skalę

Rzecz działa się w Anglii. Do restauracji, w której pracowało wielu Polaków, przyszedł kolejny Polak. Niestety, nie wpasował się w zgrany zespół, prawdopodobnie chodziło właśnie o nieuczciwość aktualnej załogi. Któregoś dnia po pracy przebrał się, wziął torbę i wychodził do domu. Ale poczuł, że torba jest cięższa niż zwykle. Na dnie znajdował się duży kawał łososia. Odłożył go na miejsce i skierował się do wyjścia. A tam czekał już na niego menedżer, prosząc go, aby pokazał, co ma w torbie. Wyjaśnienie tej sytuacji jest proste: koledzy podłożyli nowemu pracownikowi łososia i donieśli na niego menedżerowi, aby ten złapał go na gorącym uczynku i zwolnił z pracy.

Jeśli w twoim lokalu funkcjonuje spora grupa nieuczciwych osób (w gastronomicznym slangu – spółdzielnia albo spółka), masz poważny problem. A gdy masz duży lokal i chodzi o naprawdę duże pieniądze, to problem jest jeszcze większy, bo może doprowadzić do zastraszania pracowników oraz innych poważniejszych przestępstw. Jeśli niewiele wiesz na temat tego, co oznaczają duże pieniądze, to wyjaśniam, że dla nieuczciwego kelnera, barmana czy menedżera naprawdę duże pieniądze zaczynają się od kilku tysięcy złotych miesięcznie, czyli więcej niż zwykle wynosi jego wynagrodzenie.

Z kradzieżą jest trochę tak jak z piciem alkoholu. Jak ktoś jest abstynentem, to wywiera się na niego presję, aby on też zaczął pić (Jak to, nie napijesz się ze mną?). Jeśli uczciwy pracownik nadal się opiera, to jest podejrzewany o to, że donosi. Naciski ze strony innych pracowników oraz sam fakt, że skoro oni są nieuczciwi a nadal pracują (czyli jakoś im się udaje nie wpaść) sprawiają, że osoby o elastycznej moralności odczuwają silniejszą pokusę, aby też spróbować. Szczególnie dotyczy to sytuacji, gdy wydaje się, że ten temat nie obchodzi kierownictwa, nie rozmawia się o nim i nie karze za nieuczciwość, a nawet jeśli tak, to konsekwencje są niewielkie.
 

Otwarcie lokalu

Kiedy otwierasz lokal gastronomiczny, szczególnie gdy jest to twoje pierwsze doświadczenie, wiele spraw nie jest dopiętych. Receptury wymagają poprawek, trudno doliczyć się towaru, przewidzieć wielkość zamówień, dostawcy się opóźniają, wydatki są poza kontrolą, pracownicy nie wiedzą, co mają robić, nie znają karty dań, a malarze dokonują ostatnich poprawek. Ty miotasz się między nimi, aby to wszystko jakoś ogarnąć. Nie bądź zaskoczony, to spotyka wszystkich. Minie kilka miesięcy zanim zaczniesz panować nad sytuacją. Być może zatrudniłeś kilku doświadczonych pracowników, żeby cię wspierali w trudnych chwilach. Pamiętaj – oni wiedzą więcej od ciebie. I jeśli są nieuczciwi, mogą tę wiedzę użyć dla swojej korzyści (a twojej straty), wykorzystując twój brak doświadczenia i panujący rozgardiasz.

Nietypowa sprzedaż

Kiedy masz już lokal pod kontrolą, dopracowane standardy, receptury, regularne inwentaryzacje, skutecznie kontrolujesz koszty, pilnujesz sprzedaży, trudno cię oszukać podczas bieżącej działalności. Ale istnieją momenty, gdy sprzedaż wymyka się spod kontroli. Mogą to być nieregularnie robione cateringi, bankiety, wynosy czy wywozy słabiej sprawdzane, jeśli się w nich nie specjalizujesz.

Doświadczony menedżer zabrania kelnerom przynoszenia stroju służbowego na bankiet w dużych torbach podróżnych – dozwolone są tylko małe torby i plecaki. Zgadnij, dlaczego?

Delikatnym momentem są również promocje. Kiedy ten sam produkt ma więcej niż jedną cenę sprzedaży, jest to furtka dla oszusta. A dzieje się tak przy wszelkiego rodzaju zniżkach (oferty W zestawie taniej, 10% zniżki na kartę VIP, Happy hours, piwo taniej od 16-tej do 19-tej).

Łatwo jest nabić na kasę 5 piw w niższej cenie w czasie Happy hour, a potem realnie sprzedać je w wyższej cenie podczas pełnopłatnych godzin. Na koniec dnia stan piwa się zgadza, liczba transakcji również, więc trudno to wykryć. A różnica w cenie ląduje w kieszeni barmana. Nie zgadza się tylko godzina wydania gościowi paragonu oraz stan piwa w momencie zakończenia Happy hour, jest nadwyżka. Jeśli piwo sprzedawane jest w kubkach jednorazowych, to ich liczba również nie zgadza się w ciągu dnia. (…)

Fragment pochodzi z książki pt.: Ciemna strona gastronomii – Jak skutecznie przeciwdziałać kradzieży pracowniczej, autorstwa Jana Marka Mołoniewicza, eksperta ds. gastronomii.
 
Zamów już dziś!
tel.: 48 362 91 72 lub 507 136 349
e-mail: zamowienie@gastrona.pl

Publikowanie, modyfikowanie i kopiowanie zawartości strony lub jej części bez zgody właściciela portalu jest zabronione.



 Wersja do druku         Poleďż˝ znajomym

Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść i formę opinii wyrażanych przez użytkowników na łamach forum dyskusyjnego Gastrona.pl
Zapoznaj się z regulaminem.


KATALOG FIRM, Ostatnio dodane firmy: Smoker CHEF UNITED PAPSTAR Pizzola Kaleta Chłodnictwo Przemysłowe Testo Winterhalter Polska Robvita Robot - Coupe Rational LabelFresh Cukiernia M&K Debic iPOS LSI Software Chef Mate Grill Kamado BOBOQ POLAND expondo TECNOINOX Gastromix Heinz Polska Matlix Elmak Naczynia Polska CompArt International Baziółka Gros Frogut Alumast
 O Nas |  Kontakt |  Zarejestruj się |  Klub Gastrony |  Bezpłatne konto |  Bezpłatny biuletyn |  Polityka Cookies |  Opinie o nas |  Cennik |  Nasi Klienci
Copyright by Gastrona.pl 2000